Friday, 7 August 2015

Dual loyalty

Bismillah..

Apabila dr gigi mempunyai tanggungjawab dan diperlukan oleh pesakit dan pihak ketiga (third parties) dan apabila tanggungjawab ini tidak dapat dipenuhi menimbulkan masalah 'dual loyalty'. Pihak ketiga demand dr gigi termasuklah kerajaan, majikan, pegawai tentera, pols, pegawai penjara dan ahli keluarga, Apabila Principles of Ethics for Dental Professiion itu bukan lagi menjadi concern , kadang2 dr gigi perlu meletakkan kehendak orang lain melebihi pesakit. Cabaran timbul apabila dr gig terpaksa untuk memutuskan bagaiaman untuk melindungi pesakit daripada  pengaurh pihak ketiga.

Dual loyalty terdiri daripada spektrum yang bermula dengan kehendak masyarakat yang sepatutnya diberi keutamaan dan kebajikan pesakit yang sudah terang lagi bersuluh kepentingannya. Antara skala itu, adanya 'grey area' yang memerlukan kecerdikan dr gigi untuk mnegatasai masalah tersebut.

Dari satu sudut, keperluan melaporkan pesakit yang menghidap penyakit yang berjangkit atau kes2 seperti penderaan.  Dr gigi perlu memenuhi keperluan ini tanpa rasa berat hati walaupun pesakit sepattunya diberitahu terlebih dahulu akan laporan ini. Dari sudut yang lain pula, arahan daripada pihak polis atau tentera untuk terlibat dalam hal yang mengangg hak2 manusia seperti penderaan. Dalam situasi ini dr gigi perlu memenuhi tanggungjawab professional nya dengan menentukan yang terbaik bagi kehendak pesakit dan sepatutnya memerhati sejauh yang mungkin normal ethical requirements  of informed consent and confidentiality. Sekiranya ada pelanggaran dalam requirements ini perlu diadili dan mesti dimaklumkan kepada pesakit. Dr gigi perlu melaporkan kepada pihak berwajib tentang perkara yang tidak adil dalam penjagaan pesakit lagi2 jika hak2 manusia dinafikan. Jika pihak berwajib tidak membalas, boleh rujuk kepada persatuan pergigian negara, FDI dan organisasi hak2 manusia.

Semakin dekat dengan pertengahan spektrum, praktis program pengurusan kesihatan yang menterhadkan autonomi untuk menentukan bagaimana pesakit harus dirawati. Walaupun praktis itu tidak semestinya bertentangan untuk pesakit, dr gigi perlu timbang tara dengan baik sama ada mereka perlu melibatkan diri atau tidak dalam program tersebut, Sekiranya mereka tidak punya pilihan seperti tiada alternatif program, dr gigi perlu memberi sokongan yang kuat kepada pesakitnya dan melalui persatuan pergigian, untuk keperluan pesakit yang dipengaruhi oleh polisi tersebut.

Isu dual loyalty yang dihadapi oleh dentist apabila berlaku konflik kehendak antara  organisasi komersial dengan pesakit dan masyarakat. Syarikat farmasi, pengeluar alatan pergigian dan pembekal kerap kali menawarkan dentist hadiah atau keuntungan dengan menawarkan ia dengan percuma atau melancong atau mengadakan program pendidikan sehinggalah gaji yang lumayan terhadap kajian tertentu. Ini dilakukan atas sebab untuk meyakinkan dentist menggunkan produk mereka, yang mana mungkin tidak sesuai untuk pesakit atau tidak diperlukan oleh pesakit yang hanya menambahkan kos rawatan.

Primary ethical principle of dentist:

Dentist mesti selesaikan masalah antara kehendak sendiri dan keadaan pesakit. Dengan lebih spesifik, dentist digalakkan untuk mengikuti nasihat ADA Principles of Ethics and Code of Professional Conduct:

Perkara2 yang berkaitan dengan health-related product, tidak mencukupi dentist hanya bergantung kepada pengeluar atau pengedar tenatang keselamatan dan kualiti produk tersebut. Dentist boleh bertanya tentang kebenaran dan ketepatan dakwaan dan menilai berdasarkan ilmu atau  kajian saintifik.

No comments:

Post a Comment